Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
-
- Berichten:45
- Lid geworden op:09 jun 2009 14:35
- Locatie:Boxmeer
Sinds juni dit jaar ben ik in het bezit van een zwarte 350Z uit Duitsland, welke ik zelf geimporteerd heb.
Afgelopen zondagnacht mn vriendin ermee naar het vliegveld gebracht in Köln en daarna rustig naar Eindhoven gereden (ivm sneeuw en gladde weg).
Toen ik de snelweg afging en stilstond voor een stoplicht viel mij voor het eerst op dat ik een soort verbrandde rubberlucht rook in t interieur (ruikt n beetje naar iemand die zijn banden aan het oproken is op t asfalt, maar niet zo sterk). Toen k weer ging rijden (met rijwind) was de lucht weer gelijk weg.
Dit doet ie nu elke keer als de motor warm wordt gereden. Als de motor koud is doet ie het niet. Temperatuur en oliedruk zijn verder normaal.
Heb even snel onder de auto gekeken dat er niets tegen de uitlaat aanzit (plastic zak of iets van de bodemplaat/afdekkap), maar zover ik kan zien is dat niet het geval. Verder viel het me op dat onder de motorkap de kleppendeksel van de 3 cilinders aan de bestuurderszijde olie zweet. Is me eerder eigenlijk nooit opgevallen. Laatste keer olie peilen (voor de kerst) was het bij de oliepijlstok ook helemaal schoon, en nu zit er dus een vette laag met wat vuil. Aan de bijrijderszijde is de motor kurkdroog. Is dit normaal??? Theoretisch zou het dus olie kunnen zijn die op het uitlaatspruitstuk druppelt af en toe en dan dus verdampt en dat de damp dan naar binnen wordt gezogen, omdat daarboven het aanzuigpunt voor de interieurfan zit. Andere mogelijkeden zouden een aanlopende riem kunnen zijn of kapotte loop/spanrol, echter daarvan zijn er geen symptomen omdat de motor mooi loopt en er geen rare geluiden van de riemen afkomen, en de riemen zien er goed uit. Af en toe hoor je wel met onregelmatigheid een tikje van onder achter de motor, maar dat is waarschijnlijk de tikkende uitlaat door de warmte.
Is er hier misschien iemand die ooit ook zoiets heeft meegemaakt? of dit bekend voorkomt?
Gr,
Rob
Afgelopen zondagnacht mn vriendin ermee naar het vliegveld gebracht in Köln en daarna rustig naar Eindhoven gereden (ivm sneeuw en gladde weg).
Toen ik de snelweg afging en stilstond voor een stoplicht viel mij voor het eerst op dat ik een soort verbrandde rubberlucht rook in t interieur (ruikt n beetje naar iemand die zijn banden aan het oproken is op t asfalt, maar niet zo sterk). Toen k weer ging rijden (met rijwind) was de lucht weer gelijk weg.
Dit doet ie nu elke keer als de motor warm wordt gereden. Als de motor koud is doet ie het niet. Temperatuur en oliedruk zijn verder normaal.
Heb even snel onder de auto gekeken dat er niets tegen de uitlaat aanzit (plastic zak of iets van de bodemplaat/afdekkap), maar zover ik kan zien is dat niet het geval. Verder viel het me op dat onder de motorkap de kleppendeksel van de 3 cilinders aan de bestuurderszijde olie zweet. Is me eerder eigenlijk nooit opgevallen. Laatste keer olie peilen (voor de kerst) was het bij de oliepijlstok ook helemaal schoon, en nu zit er dus een vette laag met wat vuil. Aan de bijrijderszijde is de motor kurkdroog. Is dit normaal??? Theoretisch zou het dus olie kunnen zijn die op het uitlaatspruitstuk druppelt af en toe en dan dus verdampt en dat de damp dan naar binnen wordt gezogen, omdat daarboven het aanzuigpunt voor de interieurfan zit. Andere mogelijkeden zouden een aanlopende riem kunnen zijn of kapotte loop/spanrol, echter daarvan zijn er geen symptomen omdat de motor mooi loopt en er geen rare geluiden van de riemen afkomen, en de riemen zien er goed uit. Af en toe hoor je wel met onregelmatigheid een tikje van onder achter de motor, maar dat is waarschijnlijk de tikkende uitlaat door de warmte.
Is er hier misschien iemand die ooit ook zoiets heeft meegemaakt? of dit bekend voorkomt?
Gr,
Rob
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Ik kan wel even kijken voor je. Anders even de klepdeksel pakking vervangen en olie schoon maken en kijken of het dan weg is de lucht. 

Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Bij mij zat een tijdje de plastic bescherming in de wielkast tegen mijn band aan, dat verbrandde lekker weg.
Kijk daar misschien ook eens naar.
Kijk daar misschien ook eens naar.
'04 Full option + a whole lot more
Gone...
Gone...
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Heb het zelfde probleem, ruik ook idd bij een warme motor een rubberachtige lucht, ben er nog niet uit waar dat vandaan komt. Ik rij een 350z Cabrio uit 2005.
360Z cabrio, blauw metallic, custombuild engine 320PK++
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
ik heb het ook! met m'n V35..vooral bij kou/gladheid...heeft het misschien iets met de traction control te maken denk ik dan?
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Ik herken dat ook... je zou haast zeggen dat het bij de auto hoort. 

-
- Berichten:45
- Lid geworden op:09 jun 2009 14:35
- Locatie:Boxmeer
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Heel erg typisch dat jullie dat dus ook merken, die soort verbrandde rubber lucht.
Het lijkt inderdaad iets te zijn dat alleen met kou optreed. Maar het is in ieders geval niets ernstigs.
Ik ben afgelopen week met de Z op en neer naar Oostenrijk, naar de sneeuw geweest. HIj heeft prima, en zeer hard gelopen (varierend tussen 160 en 240), en zelfs even gespeeld met een Duitse Z die we op de autobahn tegenkwamen
.
Anyway, de stinkende lucht bleef bij stilstand als de motor warm was. Echter geen problemen of gekke dingen gehad. Wel heb ik het idee, nu het weer iets warmer is, dat de lucht wat minder is geworden.
Mijn vermoeden blijft nog steeds dat het oliedamp is, die van de motor afkomt, omdat de linker kleppendeksel ietsje zweet...Maar de lucht zou theoretisch ook van uit de buurt van de koppeling of bakzijde cardan kunnen komen. Een slippende koppeling kan ik iig uitsluiten.... Als ik meer weet houd ik jullie op de hoogte,
gr,
Rob
Het lijkt inderdaad iets te zijn dat alleen met kou optreed. Maar het is in ieders geval niets ernstigs.
Ik ben afgelopen week met de Z op en neer naar Oostenrijk, naar de sneeuw geweest. HIj heeft prima, en zeer hard gelopen (varierend tussen 160 en 240), en zelfs even gespeeld met een Duitse Z die we op de autobahn tegenkwamen

Anyway, de stinkende lucht bleef bij stilstand als de motor warm was. Echter geen problemen of gekke dingen gehad. Wel heb ik het idee, nu het weer iets warmer is, dat de lucht wat minder is geworden.
Mijn vermoeden blijft nog steeds dat het oliedamp is, die van de motor afkomt, omdat de linker kleppendeksel ietsje zweet...Maar de lucht zou theoretisch ook van uit de buurt van de koppeling of bakzijde cardan kunnen komen. Een slippende koppeling kan ik iig uitsluiten.... Als ik meer weet houd ik jullie op de hoogte,
gr,
Rob
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Was nog even onderde kap gedoken, en bleek dat ik ook last heb van olie op mijn linkerkleppendeksel. Denk, als het blok warm is die verbrande rubber lucht veroorzaakt. Maar nu is de vraag is dit zweten van het kleppendeksel zorgwekkend? Of is dit normaal bij een 350Z?
360Z cabrio, blauw metallic, custombuild engine 320PK++
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Ik heb er geen last van. maar zo'n pakking is zo vervangen hoor 

Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
hmmm ik ha juist de indruk dat het eerder vanuit onder de auto vandaan kwam...zal de volgende keer dat ik het ruik eens onder de kap ruiken. maar wat ik dan niet begrijp: waarom alleen bij heel koud weer?
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Misschien dat dan een pakking of iets dergelijks teveel is gekrompen, als je er vanuit gaat dat de meeste materialen uitzetten bij warmte? Zodra de motor warm is, zou het beter moeten zijn? Just a thought...lexxy schreef:hmmm ik ha juist de indruk dat het eerder vanuit onder de auto vandaan kwam...zal de volgende keer dat ik het ruik eens onder de kap ruiken. maar wat ik dan niet begrijp: waarom alleen bij heel koud weer?
Ik heb er nog geen last van gehad, al ik rij de laatste 2 winters ook niet met de Z.
'04 Full option + a whole lot more
Gone...
Gone...
-
- Berichten:45
- Lid geworden op:09 jun 2009 14:35
- Locatie:Boxmeer
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Aan Lexxy: Heb jij toevallig niet ook iets van een plek waar de motor zweet (kleppendeksel) ???
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Niet dat ik weet, maar ik ga morgen/dit weekend wat onderhoud en mods aan mn auto plegen, dus zal t dan gelijk even checken!
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Beste mensen,ik weet echt 100% wat het is, namelijk een slippende koppeling. Daar is de 350z erg gevoelig voor. Let erop dat je de koppeling goed op laat komen.
k had hetzelfde en wist niet wat het was, na 40000 km was de koppelng helemaal op,en ja toen bleek dat die verbrande lucht daar vandaan kwam.
Kosten 900 euro bij de nssan dealer,maar we rijden weer en nu let ik er wel op,af en toe kan het is gebeuren bij snel achteruit rijden of snel wegtrekken,maar ja daar is het een sportwagen voor,en ik nou eenmaal net echt een handige schakelaar.
Doe jullie ding ermee, en hopelijk is jullie probleem opgelost.
Gr,einbert
k had hetzelfde en wist niet wat het was, na 40000 km was de koppelng helemaal op,en ja toen bleek dat die verbrande lucht daar vandaan kwam.
Kosten 900 euro bij de nssan dealer,maar we rijden weer en nu let ik er wel op,af en toe kan het is gebeuren bij snel achteruit rijden of snel wegtrekken,maar ja daar is het een sportwagen voor,en ik nou eenmaal net echt een handige schakelaar.
Doe jullie ding ermee, en hopelijk is jullie probleem opgelost.
Gr,einbert
-
- Berichten:45
- Lid geworden op:09 jun 2009 14:35
- Locatie:Boxmeer
Re: Soort verbrandde rubberlucht bij warme motor
Einbert,einbert21 schreef:Beste mensen,ik weet echt 100% wat het is, namelijk een slippende koppeling. Daar is de 350z erg gevoelig voor. Let erop dat je de koppeling goed op laat komen.
k had hetzelfde en wist niet wat het was, na 40000 km was de koppelng helemaal op,en ja toen bleek dat die verbrande lucht daar vandaan kwam.
Kosten 900 euro bij de nssan dealer,maar we rijden weer en nu let ik er wel op,af en toe kan het is gebeuren bij snel achteruit rijden of snel wegtrekken,maar ja daar is het een sportwagen voor,en ik nou eenmaal net echt een handige schakelaar.
Doe jullie ding ermee, en hopelijk is jullie probleem opgelost.
Gr,einbert
Ik kan je garanderen dat de verbrandde rubberblucht die ik ruik voor 100% zeker niet van de koppeling afkomt. Ten eerste weet ik hoe verbrandde remvoering ruikt en dat is zeker niet de geur zoals ik die omschreven heb hierboven. Daarnaast voel je ook aan de motor en auto wanneer dat de koppeling doorslipt. Dan klopt het geluid van de motor niet meer met het toerental en het wegstrekken. Het probleem treedt ook alleen maar op bij koud weer en als de auto warm is na een lang stuk snelweg te hebben gereden (waar je geen koppeling gebruikt), en je dan even stilstaat. Tijdens het rijden heb ik geen problemen.
De echte reden voor deze geur ben ik achtergekomen door de o-ring aan de oliepijlstok te vervangen, op aanraden van de dealer. Deze was gescheurd, waardoor carterdamp via de paravan naar binnen werd gezogen bij stilstand. Hoe warmer de motor, hoe meer er dampt

Nu die o-ring is vervangen zijn al mijn problemen iig opgelost.
gr,
Rob